Trauma’s heb je in alle soorten en maten. Ze overkomen je of ze vormen een onderdeel van je levensplan. Hoe je het ook went of keert, trauma’s kunnen je behoorlijk belemmeren in je dagelijkse gang van zaken, in het leven van alledag.

Wat is een trauma

Een trauma is een heftige en nare gebeurtenis in iemands leven. Wat voor de één een heftig trauma is, is voor de ander veel minder heftig. Dit heeft te maken met diverse oorzaken, zoals bijvoorbeeld het wel of niet opgroeien/jezelf ontwikkelen in een veilige omgeving met een veilige hechting en liefdevolle mensen en dieren om je heen.

Of een plotselinge verandering in een vertrouwde situatie zoals bijvoorbeeld een overlijden van een dierbaar iemand, een ongeluk, mishandeling, een ziekte of een scheiding.

Een jeugdtrauma is een trauma dat in iemands jeugd is ontstaan. Dat kan al heel vroeg in iemands leven, zoals bijvoorbeeld in de baarmoeder(prenataal) of tijdens een geboorte. Ook later in iemands jeugd kunnen er dingen gebeuren, die traumatisch zijn, zoals:

  • Gepest worden op school.
  • Mishandeling.
  • Scheiding van ouders.
  • Het overlijden van dierbaar iemand(mens of dier).
  • Misbruik op lichamelijk, seksueel, mentaal en/of emotioneel vlak.
  • Ziekte.
  • Ongeluk.

Wat doet het niet verwerken van een trauma met je

Trauma’s kan iemand een heel leven met zich meedragen en het vormt pas dan een probleem wanneer een trauma niet of gedeeltelijk wordt verwerkt. Trauma verwerking is essentieel in hoe iemand in het leven staat.

Het niet of gedeeltelijk verwerken van een trauma kunnen de volgende klachten geven:

  • Je hebt steeds het gevoel dat het weer op nieuw gebeurt. De zogenaamde herbelevingen.
  • Je vermijdt alles wat met de gebeurtenis te maken heeft of heeft gehad. Bewust of onbewust.
  • Er is sprake van schaamte, een schuldgevoel.
  • Je voelt je somber en je piekert veel zonder antwoorden te vinden.
  • Je slaapt slecht en hebt daardoor concentratieproblemen.
  • Je voelt je steeds angstig of bent snel in paniek.
  • Je voelt je onrustig en ervaart veel stress en bent steeds alert.
  • Je kan de nare herinneringen aan de gebeurtenis niet vergeten en loslaten.
  • Je bent sneller geïrriteerd.
  • Je denkt negatief over jezelf.

Een trauma kan zo’n impact hebben gehad, dat er alles aan gedaan wordt om de emoties die hierbij vrijkwamen nooit meer gevoeld hoeven te worden. Het vervelende is dat er wel triggers kunnen zijn die vergelijkbare emoties kunnen losmaken en je bewust of onbewust doen herinneren aan het doorgemaakte trauma.

Vaak zegt men dat je de trauma’s los mag laten omdat ze van vroeger zijn en dat ze dan verdwijnen. Helaas kan je de klok nooit terugdraaien: de vervelende gebeurtenis is nou eenmaal wel gebeurd.

Wat wel kan is dat je dit trauma verwerkt. Het aanvaardt voor wat het is. En er leert mee om te gaan in je leven. Wanneer trauma verwerking niet lukt, is het goed om hier hulp bij te vragen. Ervoor in therapie gaan is geen schande. Je wordt er alleen maar beter van.

Traumaverwerking therapie

We gaan op zoek naar wat jouw trauma’s zijn en hoe je deze ervaart. Dit doen we onder andere aan de hand van de Cref methode.

Met mijn dieren team helpen we je om deze te gaan verwerken en wat jij daarvoor nodig hebt. Het doel is dat je de trauma’s kan aanvaarden, de triggers gaat herkennen en ze als zodanig weet te benoemen. Waarop je zelf de keuze kan maken om in het verleden te blijven of terug in het NU te komen en te gaan ervaren dat het trauma van toen was en niet van dit moment.

Het gevolg is dat het trauma geen vat meer op je heeft en je ontspannen en rustig kunt blijven.